آموزش خرید هاست و دامنه برای راه‌اندازی سایت

راهنمای-خرید-هاست

تو این مقاله میخایم کامل راجب دامین و هاست براتون صحبت کنیم و اینکه چطوری میتونین یک آدرس اینترنتی یا همون دامین رو به خودتون اختصاص بدین پس با ما همراه باشین 

مقدمه

خب برای اینکه یک کاربر بتونه وارد دنیای مجازی بشه و بتونه از امکاناتش استفاده کنه باید یک آدرس رو به خودش اختصاص بده. به اون آدرس میگن دامین یا همون دامنه، این آدرس اختصاصی برای شما ثبت خواهد شد. حالا با توجه به این مقدمه فکر کنم که باید یکمی راجب به دامین و هاست بیشتر صحبت کنم.

دامنه یا domain

دامنه یا همان domain، همون آدرس سایت هستش. آدرسی که منحصر به فرد بودنش یکی از مزیت های اونه. این آدرس صرفا برای شما ثبت میشه و در اصل شما مالک اون دامنه هستین.

زمان مشاهده هر سایت در نوار بالای گوگل آدرس در این قسمت قرار میگیره. 

 

دامنه

دامنه از دو بخش اصلی تشکیل شده:

  • نام دامنه 
  • پسوند دامنه

  نام دامنه: نام دامنه همون اسمیه که برای وب‌سایت انتخاب می‌شه. برای مثال studiodiamond اسم این سایت هستش که در ابتدای دامنه قابل مشاهده است.

نام دامنه به طور دلخواه توسط مالکان سایت‌ها انتخاب میشه. شما هم می‌تونید هر اسمی که دوست دارید به عنوان نام دامنه‌ی خودتون انتخاب کنید به این شرط که قبلاً این دامنه توسط شخص دیگه ای  ثبت نشده باشه. برای اینکه بررسی کنیم این موضوع رو، خیلی راحت با یک سرچ کوچیک تو گوگل سایت هایی که این کارو انجام میدن، بهتون نمایش داده میشه.

 من معمولا سایت ایران سرور رو برای استعلام استفاده میکنم چون محیط کاربری مناسبی داره و من ازش خوشم میاد. یه مثال تصویری ازش، براتون بزنم 

استعلام دامین در ایران سرور

قسمت دوم که دیگه مشخصه:

پسوند دامنه:دیگه قطعا به چشمتون خورده. انواع و اقسام این پسوندها وجود دارن. مثلاً ir، .com، .net. و… که هرکدوم نشان‌دهنده‌ی نوع فعالیت سایت هستش. مثلا: دامنه‌ی shop. برای فروشگاه ها مناسبه. یه موقع هایی یسری آدرس ها با یک قیمت های گزافی بین افراد مبادله میشه که اونم بازار سیاه درش فعالیت میکنه. 
 پسوندهای ir. و com. دو پسوند عمومی هستند که همه‌‌ی وب‌سایت‌ها با هر زمینه‌ی کاری، می‌توانند از آنها استفاده کنند.

یسری نکات فنی هم داره که تو این مقاله نمی گنجه ولی حتما در موردش آموزش میزارم و شما هم باید از اونها مطلع باشین.

هاست host چیست؟

یکم در مورد هاست صحبت کنیم که گام بعدی، بعد خرید دامین هستش. اول یکم موضوع رو باز کنم دامین ها همون کامپیوترهای ما هستند که باید به یک کامپیوتر همیشه روشن و متصل به اینترنت وصل بشن تا ارتباط ما با اینترنت صورت بگیره. اون کامپیوتر همیشه روشن همون سروره. سرور میتونه به چندین قسمت یا فضا تقسیم بشه که هر کدوم از اون قسمت ها رو بهش هاست میگیم. در اصل هاست فضایی برای میزبانی وب سایت هاست. حالا شما بسته به اون فضا یا حجمی که احتیاج دارین از سایت های مختلف هاست خریداری میکنین. مثلا یک گالری عکاسی نیاز به حجم بیشتری نسبت به یک شرکت ساختمان سازی داره.